Denna sida uppdateras ej längre. Numera bloggar Niklas Udd på Enligt Niklas (enligtniklas.se). För nyare texter och mer aktuell information bör du gå dit.

Gå till Enligt Niklas (Niklas Udds nya blogg)

Meny:

Sök
Bläddra

Relaterat

- Äktenskapsupprop i Sverige

Nyckelord på bloggar.se

- äktenskap
- bevara äktenskapet
- reklam

Citera texten

Naturligtvis får du citera denna text, men glöm då inte att lägga in lämpliga hänvisningar. Om du vill får du dessutom gärna skriva en kommentar om att du har citerat texten.

Slumpvalda artiklar

- Går det att inte tycka om kanadensare?
- Äktenskapsupprop i Sverige
- Öppet brev till kd i Varberg: Hur mycket kristna värderingar?

Äktenskapsivrande proffsboxare är tillbaka för en ny rond

Publicerad: 2007-10-25
Kategori(er): genus, politik

Under veckan har äktenskapsivrarna i Bevara äktenskapet annonserat i tunnelbanan. (Undra vad det är för conversion rate på att, medelst tunnelbanereklam, få homosexuella att bli heterosexuella, gifta sig och skaffa barn.)

Reklam för Bevara äktenskapet
Tunnelbanereklam för (hetero-)äktenskap. Foto: Niklas Udd (mobilkamera)

Redan under deras förra frammarsch bemötte jag deras argument, men låt oss ta det igen lite snabbt.

Äktenskap har alltid varit mellan man och kvinna. Det går ju inte att motsätta sig något bara för att de innebär förändringar. "Kristendom har aldrig funnits förut så varför införa den nu?" (Säg det till Ansgar nästa gång han kommer förbi.)

Barn måste växa upp med både sin mamma och pappa för att må bra. Är jag den enda som har läst Bibeln? Växte kristendomens favoritsnubbe nummer ett (Jesus) upp med sina biologiska föräldrar? Borde Jesus avskaffas?

Om Svenska Evangeliska Alliansens argument generaliseras innebär det alltså att kristendomen aldrig skulle ha kunnat uppstå. Jesus matchar inte deras norm på hur ett barn ska växa upp och borde därför inte ha fötts. Och om den trots allt skulle ha uppstått skulle ingen ha fått konvertera eftersom det skulle innebära en förändring.

De där argumenten känns inte helt klockrena.

Kommentarer

Niklas Udd (071025)
Jag hittade en länk som jag gärna delar med mig av gällande homoäktenskap.

http://bw.org/gay-marriage.html

(Finns även på http://wwjv4.com/politics/top-10-reasons-gay-marriage-is-una merican-47 och http://grove.ufl.edu/~ggsa/gaymarriage.html )

Originalskaparen verkar vara "Gator Gay-Straight Alliance".

Jonatan Ekstedt (071028)
Tja Niklas! Hade en fundering bara. Jag förstår inte riktigt vad du menar med att Jesus inte växte upp med sina biologiska föräldrar. Maria var hans biologiska mamma som han växte upp med till 30-årsåldern nånstans. Hans biologiska far måste ha varit Gud som han umgicks med hela tiden.

Micromovements (071029)
Hej!
Spana in senaste draget i kampanjen Bevara Äktenskapet:
http://youtube.com/watch?v=D0gtm-cScj4

Enjoy!!

Niklas Udd (071029)
Frågan om Maria var Jesus biologiska mamma anser jag vara lite knepig. Vi vet helt enkelt inte om ängeln hade med sig spermier eller ett färdigbefruktat ägg. I det förra fallet blir Maria utan tvekan biologisk mamma och i det senare blir det lite svårare att säga bestämt.

Att Jesus växte upp med sin biologiska pappa, Gud, köper jag hur som helst inte. Visserligen hade de kontakt via böner, men det är inte att vara aktiv som pappa. Jesus växte upp med Josef.

Om kontakt endast via bön duger borde det också vara okej att bo varannan vecka hos vardera förälder eller dylikt. Närvarande, men inte alltid och inte alltid fysiskt.

Jonatan Ekstedt (080130)
Hej Niklas! Har inte lagt märkte till att du svarade. Kan jag typ bevaka detta utan att ha en egen blogg, så man kan få e-mail när det kommer svar?

Hursomhelst!
Du menar alltså att det som står i Bibeln är sant så länge det inte är ett under? Ängeln säger ju att Maria ska bli gravid genom den Helige Anden. Att änglar finns verkar du vara medveten om, men att den helige Ande finns verkar du ha problem med. Om änglar finns, som är medvetna varelser utan fysisk kropp, varför kan då inte den Helige Ande finnas, som ju oxå är en medveten varelse utan fysisk kropp? Det finns mycket fler bibelord som stödjer den Helige Andes existens än änglars.

Jonatan (080130)
Alltså, varför skulle ängeln ha med sig spermier eller ägg? Är Gud, skapare av universum, okapabel till att göra en jungfru gravid utan att slänga in nån annans spermier eller ägg? Han har ju skapat hela könet!

Niklas Udd (080206)
Tyvärr går det inte att bevaka via e-post i dagsläget, men det är ett bra förslag. Jag ska komma ihåg det.

Egentligen tror jag inte att det som står i Bibeln är sant, men för diskussionens skull får jag anta det eftersom Bevara Äktenskapet tror det.

Oavsett på vilket sätt fostret i Maria kom dit, medelst Helig Ande eller inte, är saker lite oklara. Det viktigaste är dock att Josef och Jesus inte delade något DNA och således, enligt Bevara Äktenskapets logik, var syndiga och dåliga.

Nu råkade det ju dock bli så att Jesus som växte upp utan sin biologiska pappa fysiskt närvarande, i alla fall enligt kristna, blev världens frälsare.

Jonatan (080212)
Ok, jag förstår vad du menar. Men Jesus hade ju ingen biologisk far eftersom han inte blev till genom samlag så det säger väl sig självt. Alltså var hans biologiska föräldrar Maria.

Jag menar ändå att Gud var hans "riktiga pappa" eftersom de har samma "gener"(de är ju enligt kristen tradition samma person) och jag som kristen menar att Gud alltid är med mig, vart jag än går, eftersom han är allestädes närvarande och jag kan således alltid konversera med honom genom bön. Om Gud är allestädes närvarande med mig skulle jag tro att han även är det med Jesus, sin ende son. Så jag måste säga att du har fel i att säga att Jesus inte växte upp med sina biologiska föräldrar.

Hursomhelst hävdar ju aldrig "Bevara äktenskapet" att det är syndigt när barn växer upp i en miljö utanför sina båda biologiska föräldrars närvaro. Man menar däremot att det är ett ideal för barns uppväxt. Därför bör man, så långt det är möjligt, se till barnets bästa.

Skriv en kommentar till den här sidan