Denna sida uppdateras ej längre. Numera bloggar Niklas Udd på Enligt Niklas (enligtniklas.se). För nyare texter och mer aktuell information bör du gå dit.

Gå till Enligt Niklas (Niklas Udds nya blogg)

Meny:

Sök
Bläddra

Relaterat

- Bönestrejka mot slaveri

Citera texten

Naturligtvis får du citera denna text, men glöm då inte att lägga in lämpliga hänvisningar. Om du vill får du dessutom gärna skriva en kommentar om att du har citerat texten.

Slumpvalda artiklar

- Cat5 elektroar fett
- Vårens kurser
- Nej Claeson, mammor ska bli föräldrar och pappor ska bli föräldrar

Öppet brev till kd i Varberg: Hur mycket kristna värderingar?

Publicerad: 2006-08-30
Kategori(er): politik

Kristdemokraterna i Varberg skriver på sin hemsida att de vill återinföra kristendomsundervisning i skolan för att lära ut kristna värderingar. Rikspartiet har valt att formulerat om den här ståndpunkten eller helt enkelt ändrat den -- dock inte i Varberg. Jag bestämde mig för att skriva ett öppet brev och fråga vad som egentligen är kristna värderingar.

hemsidan står det så här:

"Skolorna måste få medel att lära ut kristna värderingar, som faktiskt är vårt samhälles grundvärderingar. Detta kan ske framför allt genom att återinföra kristendomsundervisning i skolan."

Hur mycket kristna värderingar?

Hej!

Jag läste på er hemsida att ni vill återinföra kristendomsundervisning i skolan för att lära ut kristna värderingar. Det jag då undrar är hur mycket kristna värderingar ni vill att skolan ska lära ut.

Jag tänker exempelvis på det här med att det, enligt Gud själv, är förbjudet att klippa håret vid tinningarna och att kapa skägget (3 Mos 19:27). Detta är ju något som praktiskt taget ses som naturligt i dagens samhälle.

Det har även kommit till min kännedom att vissa låter bli att omskära manliga slavar köpta av utlänningar (1 Mos 17:12). Själv kände jag faktiskt inte till det tidigare, men jag köper å andra sidan aldrig slavar. Enligt min, icke-kristna värdegrund, är det nämligen fel.

Vad det vidare gäller dödsstraff är det något som Gud förespråkar och också själv flitigt praktiserar. Jag tänker exempelvis på den sorgliga historien om Onan. Ni vet den där historien som börjar med att Juda träffar sin partner Shua. De får sedan, bland andra, barnen Er och Onan. Er hittar en partner, Tamar. (Eller hittar och hittar, i 1 Mos 38:6 står det ju faktiskt att "Juda tog en hustru åt sin förstfödde son Er".) Dock händer det inte så mycket mer där för i nästa Bibelvers, 1 Mos 38:7, mördar Gud Er. ("Men Er, Judas förstfödde, väckte Herrens misshag, och Herren dödade honom.") Det som händer då är att Juda säger åt Onan att göra Tamar gravid. Onan vägrar och blir då, även han, mördar av Gud (1 Mos 38:10).

Att inte göra sin döda brors hustru med barn kan tydligen bestraffas med döden. Likaså att "väckte Herrens misshag". Att sälja sin dotter som slav verkar däremot vara helt okej (2 Mos 21:7).

När det sen gäller skolpolitiken i stort undrar jag om dessa kristna värderingar kommer att innebära slutet för språkundervisning. Att vi talar olika språk är ju faktiskt ett direkt resultat av Guds explicita vilja. Från början pratade alla människor samma språk och de började då samarbeta för att bygga ett käckt torn, Babels torn. När Gud ser detta tänker Gud att ingenting längre är omöjligt för människorna. Något (mindervärdeskomplex?) får då Gud att effektivt avbryta arbetet genom att ge människorna olika språk så att de inte längre förstod varandra och kunde samarbeta (1 Mos 11:6-7).

Jag kan inte låta bli att drömma mig bort för ett ögonblick. Tänk hur annorlunda världen hade sett ut i dag om vi alla hade förstått varandra och jobbat på ett fint projekt tillsammans. Troligtvis hade vi inte haft några krig utan alla hade vi jobbat där i samförstånd på vårt fina torn. Det hade jag tyckt varit trevligt, men så är jag ju ateist också.

För att således bli konkret igen undrar jag om ni vill gå ur EU. EU är ju onekligen ett initiativ rakt emot dessa kristna värderingar. Gud skapade förvirring bland språket för att vi inte skulle samarbeta och här har vi mage att skapa en union för samarbete! Jag måste dock säga att jag kan förstå en viss tvekan här eftersom det ju onekligen blir enklare att köpa slavar av utlänningar nu när vi är med i EU.

För att så till sist krypa till korset måste jag faktiskt erkänna att jag inte är omskuren. Detta skulle ju, enligt Herren själv, betyda att jag ska utstötas ur mitt folk (1 Mos 17:14). Eftersom jag trivs väldigt bra med mitt folk skulle jag tycka att detta vore väldigt synd och jag är således mycket personligt angelägen om att dessa kristna värderingar inte införs i skolan.

Skämt åsido förstår jag också att ni inte vill propagera för slaveri och dödsstraff bara för att Gud, enligt Bibeln, gillar det. Jag tycker dock att formuleringen om kristna värderingar är olycklig. Det finns ju en slags allmän, dock godtycklig, förståelse för vilka av Guds ord som får ignoreras och vilka som verkligen gäller. Det finns dock ett gränsland. Under den senaste veckan har jag exempelvis såväl träffat homosexuella kristna som kristna som har fördömt homosexuella. Vad gäller egentligen där? Vem avgör över de Gudsord som folk i gemen inte kan bestämma om de är värda att följa eller inte?

Jag vill således med det här meddelandet be er att tänka om i den här frågan alternativt formulera era egentliga åsikter på ett tydligare sätt.

Med vänliga hälsningar
Niklas Udd

Kommentarer

Carrander (060830)
Jag kan inte undvika att notera en viss sarkastisk ton i ditt mejl till stackars Kd.

Som du kanske hört så är gamla testamentet det gamla förbundet med Gud som upphörde i och med att Jesus kom till jorden. Judarna läser ju dock enbart gamla testamentet så för dem borde då dessa regler gälla. Så ve den jude som inte skär av sin förhud och klipper av sina polisonger (eller vad det nu stod), eller inte säljer sin dotter till sin nästas slav (?).

AC.

Skriv en kommentar till den här sidan